Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

lördag 4 december 2010

SEN JULKALENDER!

Några gånger - inte varje dag - innan julafton kommer vi att ordna en härlig julkalender med olika teman. Vi kommer att dela med oss av olika boktips och annat som passar till temat. Boktipsen kommer inte bara från oss, vi kan också be någon annan att skriva.
























TEMA:MAGI:TEMA:MAGI:TEMA:MAGI:TEMA:MAGI

AGNES TIPSAR
I häxornas tid av Maj Bylock 
En lite mystisk bok i gammaldags stil. Jag gillar historien, men framför allt huvudpersonen Anneli som är precis lika gammal som jag. Man förstår henne och kan riktigt leva sig in i hennes roll.
Boken är uppdelad i tre delar och den första delen handlar om 11-åriga Anneli. En dag brinner hennes hus upp. Hon flyr tillsammans med sina småsyskon där ifrån och träffar Ylva som lär henne botarkonster.  
I andra delen är Anneli lite äldre och klokare. Vid det här laget kan hon en del om botarkonster och hon blir rädd för att bli utpekad som häxa, så hon flyr. Ensam ger hon sig iväg och möter faror, men också en pojke.
I tredje delen följer vi hennes son Ulv som också han lärt sig att bota. Han börjar förstå det folk säger om vad hans mor är..
En magisk upplevelse om häxor som bränns på bål och historien om ett barn som blir misstänkt som en häxa.. Läs!


KATJA TIPSAR
Harry Potter av  J.K. Rowling
Den här boken känner nog de flesta till, men det blir ju roligare att läsa om man har läst någon annans åsikt om boken, själv älskar jag alla Harry Potter böckerna och här kommer jag recensera den första av alla sju böcker.
Harry bor hos sin moster och morbror, hans egna föräldrar är döda. Han hatar att bo hos dem.
Men på Harrys elvaårsdag får han reda på att han är trollkarl och att han ska få börja på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom, Harry blir överlycklig och börjar på skolan. När han  kommer dit träffar han Ron och Hermione som blir hans bästa vänner. Med dem upplever han äventyr...
Jag älskar den här boken för att J.K Rowling skriver om något som är så overkligt på ett verkligt sätt. Hon beskriver svåra situationer väldigt bra. Om du inte läst de här böckerna måste du läsa dem!


MAMMA TIPSAR
Övärlden av Ursula LeGuin
Övärlden är fullt av riken. Kungar, fattiga bönder och magiker samsas här med fiskare och längst bort på de yttersta öarna - drakar. På ön Gont mitt i Övärlden finns en skola. Det är ingen vanlig skola utan här undervisas framtidens trollkarlar av bland annat Ärkemagikern och Örtmästaren i magins konster. Hit kommer den störste av dem alla - Ged - när han var mycket ung. Han har en lång och farlig men också vacker väg att vandra innan han blir Ärkemagiker. I sin högmodiga ungdom framkallar han en reva i tillvarons väv, där det slipper igenom något ont utan namn. Hela sitt liv får han kämpa mot detta och han ger sig iväg på långa resor över haven och dras in i spännande äventyr till världens och livets yttersta gräns. Med tiden får han stor makt och kunskap men räcker det för att besegra ondskan och bevara den magiska övärlden?  
När jag läste böckerna sögs jag in i denna magiska, farliga och vackra värld och kunde nästan inte släppa taget. I mitt inre målades fantastiska bilder upp. Samtidigt träffar deras öde mitt i hjärtat... 
Detta är en av mina absoluta favoriter som kan läsas av vuxna lika väl som ungdomar.


AGNES OCH KATJA TIPSAR
Magikologi - Merlins stora bok om trollkarlar
En läcker bok med häpnadsväckande bilder på otroliga föremål. På teckningarna finner man allt från drakar, trollkarlar, troll, flygande mattor, fenixfåglar och enhörningar till magiska amuletter,   skelett, trollstavar och en hel mängd andra mytologiska saker. I boken förekommer även små öppnings luckor, brev och fjädrar som man visserligen inte kan ta ut men känna på. Det skrivs om skyddsbesvärjelser och tips hur man gör olika trollbrygder. Man känner riktigt hur magin lurar bakom knutarna när man läser denna  fantastiska bok.



9 kommentarer:

  1. Tack så mycket för komplimangen!*<:D Er blogg är också väldigt fin, ser fram emot fler boktips*<:)

    SvaraRadera
  2. Tack för komplimangerna!
    Ni har mycket eminent boksmak! Varför är inte alla elvaåringar som ni? Jag läste själv Maj Bylocks Häx-septett (det är väl sju böcker?) i skolan när jag var 11-12. Och de står fortfarande på min topp 10-lista! Är den här upplagan en samlingsvolym med alla böckerna? Jag fattade aldrig vad samlingsnamnet för böckerna var. En till rolig sak är att min 15 år äldre kusin gick på samma mellanstadieskola som jag och läste samma upplagor av I Häxornas tid. Vi har fortfarande samma boksmak. : )

    Legender från Övärlden är en serie med ett flertal böcker, är jag rätt ute? Har dessvärre inte läst den, men vet att den finns filmatiserad av den japanske regissören Hayao Miyazakis son, Goro Miyazaki. Hayaos filmer är mina absoluta favoriter, har ni inte sett dem, gör det nu i jul! Och Goro är inte heller så pjåkig, filmen är gjord under namnet Legender från Övärlden och finns att köpa i Sverige. Kolla SF-bokhandlarna om ni bor i närheten av nån av dem. Ni ångrar er inte.

    Lång kommentar! >_< Happy X-mas,

    Lyra

    SvaraRadera
  3. Övärlden är en samlingsbok med de tre böckerna: Trollkarlen från Övärlden, Gravkamrarna i Atuan och Den yttersta stranden.De finns på svenska i alla fall sen 70talet tror jag. Senare kom Tehanu: den sista boken om övärlden. Ännu senare har författaren också återvänt till Övärlden och 2005 kom i svensk översättning - Berättelser från Övärlden med fem nya berättelser. Allt skrivet av Ursula Le Guin.

    SvaraRadera
  4. Hej Katja och Agnes!!!!!
    Ni har en fin blogg!!!
    Hälsningar Moa, Anna & Ebba

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset om julkalendern! Vi gillar er blogg, särskilt de fina bilderna till det här inlägget. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Hej Katja och Agnes!
    Du jag undrar om den där boken på bilden eller bakrunden där står det namnet på den här boken sen vet jag inte.........
    Kram Ebba

    SvaraRadera
  7. Sv: Man tackar så mkt! Fortsättningen kommer ut snart.
    I häxornas tid är verkligen bra. Jag ser att böckerna har fått nya, coola omslag.

    SvaraRadera