Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

torsdag 23 december 2010

JULKALENDER del 4



TEMA: VÄNSKAP: TEMA: VÄNSKAP: TEMA: VÄNSKAP


AGNES TIPSAR
I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell 
Det här var ett vardagsäventyr fullproppat med härliga karaktärer, sorgliga faktum och vad som kan förekomma i en helt vanlig flickas liv. Fast jag kan helt ärligt erkänna att Jenna inte har det helt som vanligt. Även om boken hade sina obegripliga stunder, där Jenna var full eller sa lustiga saker, så gillade jag detta ändå. Det var inte riktigt min grej, men samtidigt var det precis det som jag längtat efter. Historien kändes "äkta" och nästan som en bild av hur man faktiskt KAN ha det och hur man kan vara vanlig på ytan, men samtidigt kämpa mot det som gör ont inom sig. Detta var en bok som jag mest gillade, lite ogillade, men som hade en historia som jag kunde dyka rakt ner i och känna spänningen darra mellan ytan och mig. 


Jenna går i sjuan. Hon har sin bästis Susanna att vara med och en Ullis att reta sig på. En Ullis som har det absolut blondaste håret, den alldeles perfekta kroppen och de absolut modernaste kläderna. Ullis vill alla vara med, prata med och gillas av. Förutom Mongo-Malin, som blir retad och är utanför och Jenna och Susanna förstås, som hatar henne. Men Ullis är inte det enda problemet för Jenna. Hemma hos henne bor en mamma med rullstol, som ligger i sängen dagarna ut och dagarna in och som använder peruker, duschstolar och doseringslådor. Jennas mamma har cancer. 
Hon vinglar mellan ett liv med Ullis och hennes kärlek Sakke i skolan och med en mamma, som ligger sjuk hemma i sängen. Men, så plötsligt börjar hennes liv ta en vändning och samtidigt stupa neråt igen, långsamt, men säkert...


Nalle Puhs hörna av A.A. Milne
Alla känner väl till historien om pojken Christopher Robin som en gång lyssnade till en saga om sig själv och sin Teddybjörn? Den fantastiska berättelsen om den honungsälskande, lite klumpiga björnen Nalle Puh som tillsammans med sina vänner upplever fantastiska äventyr, fyller hela mig med glädje! Själva Nalle Puh är så rolig och snäll att man inte kan låta bli att tycka om honom. Hans vänner är betydelsefulla och han försöker alltid rätta till problemen för Ior, eller trösta honom när han några bekymmer. Nasse är alltid så lycklig och kan sitta och dofta på vackra blommor, så Nalle Puh brukar också vara lycklig när Nasse är lycklig. Å, det här är en sådan söt berättelse, jag blir nästan lika lycklig som Nalle Puh och hans vänner av att läsa den!


KATJA TIPSAR
Det är så logiskt alla fattar utom du av Lisa Bjärbo
Jag tyckte verkligen om den här boken! Den var otroligt rolig, den var sorglig, den var glad, ja den hade allt! Det var en trovärdig historia som gjorde mig glad när jag läste.
Johan och Ester har varit bästa kompisar i evigheter, de kan prata om allt med varandra. Men sedan några år tillbaka känner Johan andra känslor för Ester. Men Ester var kär i Adam, den pinnsmala långhåriga hårdrockaren. När Ester får reda på att Johan är kär i henne slutar de prata med varandra. Esters värld är nära på att rasa ihop över henne. Samtidigt som Johan träffar Amanda och blir vän med henne, saknar han Ester. Men till slut märker Ester att hon känt likadant för Johan hela tiden....


Den här kanske handlar lite mer om kärlek än om vänskap, men Johan och Ester är ju vänner nästan hela tiden. Det här var en glad bok, även fast den hade sina sorgliga stunder. Det var en riktigt, riktigt bra bok som du MÅSTE läsa!


En annan bok på temat
Tusen gånger starkare av Christina Herrström


Och för de något yngre 
AGNES TIPSAR
Våga och vinn av Kajsa Gordan
Jag gillade det enkla med den här boken. Det dök aldrig upp några långa, komplicerade förklaringar. Det finns tre böcker i serien och i den här boken var det i Myriams perspektiv. Det var roligt att läsa om hur hon såg alltihop i sina ögon. Hon är så försiktig Molly är mer den typen som stojar runt och pratar på. Det här var en skön bok, perfekt att läsa när man bara vill slappna av och jag tycker verkligen om att läsa om vännerna Molly, Jenny och Myriam. 
Myriam spelar basket, går i skolan, sköter om sina småsyskon, hämtar dem från dagis och sköter om dem lite till. Men, hon är också med sin allra bästa vän Molly och Jonte och Sebbe. Hon tror att hon är kär i Jonte, fast hon vet att hennes pappa inte gillar killar. I hennes klass ska de åka på klassresa, så hon föreslår att de ska åka till Lövarö, ön som är Mollys sommarställe och som de hade så roligt med Jenny förra året.  Men det var det inte alla som ville och tillslut bestämde de sig för att åka till en annan ö. Där upplever Myriam saker som hon sent ska glömma...


Katja, Katja av Finn Zetterholm
Dubbel Lotta av Erich Kästner


GOD JUL - ALLIHOP! 



5 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg ni har! Jag ska tipsa min dotter om den! God Jul!

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack så mycket.
    Jag gillar din blogg också, speciellt temaidén.
    Har inte läst igenom så mycket, men ska göra det efter Bingolotto, hehe!

    Angående fiskarna - går du in på Design, så ser du hur du kan lägga till olika gadgets. Sök efter den som heter Fish! =)

    SvaraRadera
  3. Man tackar.
    Fin recension, du oxå!

    SvaraRadera
  4. Hej, tack så mycket! Gillar eran blogg också :)

    SvaraRadera