Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

onsdag 29 december 2010

AGNES RECENSERAR - Hungerspelen

Hungerspelen av Suzanne Collins
Jag vet inte riktigt vad som fängslade mig mest när jag läste den här boken. Kanske var det förskräckliga något bra, som fick mig att kämpa mot i de svåra stunderna och le i de obesvärade. Men egentligen blev jag nog helt enkelt uppslukad av berättelsen, så jag märkte knappt när någon blev huggen av en kniv eller skjuten av en pil. Jag ville bara läsa ut den och  få allt överstökat. Nästan som Katniss i boken: Bara jag får dö här och nu, gör det snabbt! 
Jag vet inte var jag ska placera den här boken, med den här handlingen. Det är en science fictionbok och utspelar sig i en modern framtid. Den är super bra och samtidigt mycket hemsk. Den är romantisk och samtidigt fruktansvärd.Man tänker på barnen som dog. Varje gång smiter ett litet förskräckligt ord in mellan raderna. Men det här kanske inte är en bok som man ska skratta åt, det här förskräckliga och osannolika var kanske meningen och det är det som gör boken så obeskrivligt fantastisk! Det här ett verk av Suzanne Collins, en blodig bok med sylvassa knivar, ett spelande kärlekspar och döden. Det här var hemskt, men jag förstår vad författaren vill få fram: Det kan bli såhär i framtiden, jag bara varnar er !


Det är en ultramodern framtid och människorna lever sina liv i olika distrikt. Fjortonåriga Katniss bor med sin mamma, lillasyster Prim och en fet katt som heter Smörblomman i distrikt 12. På dagarna jagar hon tillsammans med sin vän Gale för att livnära sin familj. 
Hon har det bra, men samtidigt svårt. Inte nog med det - deras land präglas av en tävling. Den kallas hungerspelen och går ut på att döda.Varje år lottas 24 barn och ungdomar ut från olika distrikt. De ska döda varandra inne på en arena men innan dess ska locka  till sig sponsorer genom att presentera sig som vackrast, starkast och smidigast. Dessutom tränas de, för inne på arenan finns det ingen återvändo, där slåss alla mot varandra tills bara en överlevande återstår. Hela spelet direktsänds, alla barn och ungdomar visas på tv-skärmar över hela landet. Till och med när de dör visas dem. 
Katniss tar frivilligt emot en plats istället för sin lillasyster Prim. Nu gäller det att kämpa på liv och död, nu gäller det att inte dö...


En bok som absolut förtjänas att läsas, fast den är ruskig. 





8 kommentarer:

  1. Vilken bra recension! Du skriver jättebra! Jag håller med dig om Hungerspelen, jag tror att det är det hemska som gör den så bra. Man blir helt uppslukad och det är så spännande. Till slut lägger man knappt stor vikt på om en pil dödar ett barn.. det är lite läskigt att man läser det precis lika lätt som om det stått att någon istället hade kramat ett barn..
    Men det är en viktig bok, den får en att tänka på var världen egentligen är påväg...

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Amelie, och jag tycker att fler personer borde upptäcka er bokbuffé!

    SvaraRadera
  3. Svar: Jag har bara läst runt 15 sidor, men jag var fängslad de femton sidorna :D Tror att jag kommer att gilla den mycket! :)
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  4. Kul att du också gillar den, och vad bra du skriver!

    Gott nytt år! :)

    SvaraRadera
  5. God jul på er med! Ja, jag har läst Hungerspelen - enligt mej en superbra bok med en okej uppföljare och en besvikelse till avslut.

    SvaraRadera
  6. Jättebra inlägg som är värda att läsas! Ni är verkligen ambitiösa, och det märks att ni läser mycket, så intellektuella ni verkar! Tack så jättemycket för kommentaren på vår blogg, det värmde verkligen, och ha ett riktigt fint år! (Kommer fortsätta läsa er blogg, den verkar intressant!)

    SvaraRadera