Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

lördag 18 december 2010

JULKALENDER del 3


TEMA:FÖRR I TIDEN:TEMA:FÖRR I TIDEN:TEMA:FÖRR


KATJA TIPSAR
Tillbaka till Pompeji av Kim M. Kimselius
Jag tycker den här boken var bra, det var intressant att läsa om en annan tid. Man lärde sig mycket om hur det var då.
När Ramona åker på klassresa till Pompeji, staden i Italien som blev begravd i aska från ett vulkanutbrott, somnar hon inne i en av ruinerna och ser staden som den var för nästan tvåtusen år sen, förstår hon att hon har förflyttats i tiden. Där träffar hon Theo som hon blir vän med, men hur ska hon stoppa vulkanutbrottet? Hon försöker förklara att alla måste fly innan det händer, men ingen tror på att det där gamla fridfulla berget skulle vara en vulkan! Hur ska hon göra för att alla ska lyssna?
Den här boken var både lärorik och spännande att läsa. Det är den första boken i en serie som handlar om Ramona och Theo. Jag har inte läst de andra böckerna, bara den första som absolut är värd att läsa!


AGNES TIPSAR
Boktjuven av Markus Zusak
Den här boken var kuslig, vacker och sorglig. Den passade mig förvånansvärt bra och jag älskade den verkligen. Det kändes som jag hittat hem till min bok, till min egna värld där jag svävade över Himmel StraBe, där Liesel satt med en bok i famnen och lyssnade till ljudet av en Judes andetag. Ibland skriver döden i sin dagbok, ibland sitter han stum och ibland sveper han upp döda kroppar som ligger på gatan. Man vet aldrig vad döden ska hitta på. Jag gillade författarens sätt att skriva om döden.  Det var inte någon söt liten bok det här , utan det här var en historia om en flicka som levde under andra världskriget.
Liesel Meminger har sett sin bror dö vid en tågstation, hon har sett sina föräldrar bege sig iväg till ett koncentrationsläger och hon lever sitt liv år 1939. Hon är nio år gammal när hon skickas till en fosterfamilj på Himmel StraBe. Där får hon en vän som heter Rudy Steiner. Hon får en ny mamma som lagar ärtsoppa och en pappa som spelar dragspel och lär henne läsa. Liesel stjäl böcker. Hon stjäl böcker som hon läser tillsammans med en Judisk man vid namn Max Vadenburg, som gömmer sig i deras källare. Max är rädd. Samtidigt som Liesel lever sitt nya liv, får döden mycket att göra. Han härjar runtom i Tyskland och kommer ett steg närmare Himmel StraBe varje gång. En dag föll bomberna över dem och döden hade vandrat färdigt, nu var han framme...


En helt otrolig bok som träffar en rakt i hjärtat. vackert om förr i tiden.


ANDRA BÖCKER PÅ TEMAT 
Skämmerskans dotter av Lene Kaaberböl 
Vargbröder serien av Michelle Paver
En ö i havet av Annika Thor, hela serien
Fyren och stjärnorna av Annika och Per Thor



9 kommentarer:

  1. http://menadedu.se/image/1920f1321cbc329a2e22bfa6c8b15ad8016b2a1f5/

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilken läcker blogg ni har! Och vilka fina bilder! Manser att ni är riktiga bokslukare.
    Hälsningar
    Lo Claesson
    Vaggeryds bibliotek

    SvaraRadera
  3. Vilken kul idé med julkalender! och vilka snygga bilder!

    SvaraRadera
  4. Tack! <3

    Jag tänkte försöke läsa Boktjuven nu i jul! Hoppas den är bra. Jag har jättehöga förväntningar av alla som tipsat om boken.

    God jul!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Ni har fått en Cherry on the top award av oss!
    //BookLover

    SvaraRadera
  6. Vilken fin blogg ni har! Den tänker jag hålla koll på framöver. Roligt att ni bloggar om samma böcker ibland så att man får två omdömen.

    SvaraRadera
  7. SVAR: Tack, roligt att ni gillar min blogg! Jag gillar verkligen er blogg med!
    Jag har läst Boktjuven, det är en av mina favoritböcker, och jag tycker att agnes sammanfattade boken bra ovan :D

    SvaraRadera
  8. Snygg blogg!
    Har själv läst boktjuven och tyckte den var riktigt bra!

    SvaraRadera
  9. Detta är en bok som passar alla åldrar.Jag tycker att det var så roligt att Agnes läst samma som jag,hennes farmor.

    SvaraRadera