Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

lördag 11 december 2010

JULKALENDER del 2



TEMA:HAVET:TEMA:HAVET:TEMA:HAVET:TEMA:HAV


AGNES TIPSAR
Vargbröder- Havets fångar av Michelle Paver
Enligt mig var det här den bästa vargbröder boken av dem som jag har läst. Den var vacker och gripande. Under den tiden jag läste förvandlades min värld till Toraks. Där existerade sälklanen med sina hotfulla och vagt elaka medlemmar och där var livet på en ö- mitt ute i havet hårt, men också spännande. Jag älskar att läsa om havet, så jag tyckte verkligen om den här boken. 
Torak lever sitt farliga och spännande liv i Storskogen tillsammans med en klan som inte tillhör hans ursprungliga. Där har han en mänsklig vän, den tuffa flickan Renn och en vargunge som han själv döpt till Ulv. En dödlig sjukdom börjar sprida sig i Storskogen och ondskan lurar bakom dess mörker. Torak är den som ska hitta botemedlet. Han ger sig av och lämnar en värld som han lärt känna och tycka om och kliver rakt in i äventyret. Han blir tillfångatagen av sälklanen och får bo i deras läger som ligger ute i havet på en ö...
En otrolig bok från urtiden. En vacker historia om en pojke vars far dött. En ande och en säl. Ett äventyr fyllt av magi och skräck. Detta är en bok där ondskan guppar över sidorna och där spänning ryms mellan orden. Det här var en bok om Torak, pojken som föddes för att möta mörkret. 


Ingo av Helen Dunmore 
Jag har aldrig läst något så otroligt vackert om en värld under havsytan. En undervattensvärld med ett vackert havsfolk. Det jag älskade med den här boken var att havsvärlden och den mänskliga världen, stod som hand i hand. Men bokstavligt var de ovänner. Riktiga ovänner. Det var spännande att läsa om hur en människoflicka möter en havspojke. När jag upptäckte den här historien, öppnade jag dörren till havsvärlden. 
Sapphire bor tillsammans med sin familj vid havet. Hennes pappa åker ofta ut och fiskar och en natt kommer han inte tillbaka. Alla tror att han är död, men inte Sapphire, hon är säker på att han kommer tillbaka. En dag träffar hon en pojke vid en klippa. Han är vacker och har, till hennes förvåning en stjärt. Han tillhör havsfolket och heter Faro. Tillsammans ger de sig ut i havet, bland valar,hajar och koraller. De upplever oförglömliga äventyr...
Det här var en fantastisk bok om en flicka som blir besatt av havet och glider mer och mer ur världen över. En historia som slår alla andra historier, en värld som slår alla andra världar, detta var en bok om havet.


Valarnas värld av Martin Almqvist 
När jag var lite yngre gillade jag valar. jag läste en hel del böcker om dem och för ett tag sedan såg jag en film om havet. Där upptäckte jag det fantastiska havsdjuret igen. I den här boken fick jag se alla arterna av valar och de var verkligen fantastiska! Detta otroliga djur är så mäktigt. På de här bilderna kan man finna alla valar från mäktiga blåvalar, vackra, eleganta vitvalar och kaskelotter (som jag visat ett stort intresse för) till flasknos delfiner, soldatfiskar, maneter, sköldpaddor och pingviner. Författaren är också fotografen och jag gillade verkligen bilderna!


KATJA TIPSAR
Ginnys rike av Philip Pullman
Jag tycker väldigt mycket om den här boken, den är fint skriven och jag fastnade liksom i den när jag läste den. Philip Pullman är en otroligt bra författare och jag rekommenderar verkligen den här boken. Jag blev glad av att läsa boken.  Den var  sorglig ibland, men själva helheten var glad. 
Ginny är sexton år, hon bor med sin pappa, hennes mamma är död, hon dog när Ginny var liten. Själv minns hon inget. Ginny älskar att  måla, precis som sin mamma, som var konstnär. Ginny brukar sätta sig och måla av havet, hon älskade havet. Men snart upptäcker hon att pappan har en stor och mörk hemlighet, som han aldrig har berättat för Ginny, så hon får reda på allt på egen hand...
Det här är en av de bästa böckerna jag läst, den var väldigt gripande och ibland ville jag nästan gråta, vissa saker var så hemska att det nästan gjorde ont i en själv. Det här är en bok som man måste läsa!


MAMMA TIPSAR
Pappan och havet av Tove Jansson
En riktigt bra bok helt enkelt, för både unga och gamla. En eftertänksam berättelse om en familj som ger sig ut över havet till en enslig ö med en fyr. Ön är väldigt annorlunda mot Mumindalen och havet - som man inte kan förstå - håller på att förändra dem alla... Det är en bok om ett äventyr och om ensamhet. Om du inte fastnar för den nu kanske du gör det om några år!


PAPPA TIPSAR
En världsomsegling under havet av Jules Verne 
Boken skrevs redan på 1870-talet och är fascinerande. Författaren Jules Verne skrev många böcker som på sin tid var rena science fiction. En världsomsegling under havet är en äventyrsroman som handlar om tre män med kapten Nemo i spetsen som reser jorden runt i en exotisk undervattensfarkost som många på land tror är en jättelik val. Äventyren i boken skapar spänning så att det räcker för att hålla en vaken och när jag läste den som barn fick mina föräldrar nästan varje kväll gå in och tvinga mig att släcka lampan när det blev sent. Dessutom gör Jules Verne förutsägelser om framtidens tekniska möjligheter som faktiskt har slagit in. Boken skrevs ju långt innan ubåtar fanns och trafikerade haven. 



PAPPAS HAVSDRÖMSALLAD
(Om du använder ekologiska ingredienser brukar det bli godare)
Algsallad:
En halv påse arame alger (finns att köpa i ekobutiker eller hälsokost)
5 stora morötter
2 dl sesamfrö
lite havssalt


Dressing:
3 msk fransk senap
3 vitlöksklyftor
1,5 dl olivolja
balsamvinäger
lite havssalt


1. Lägg de torkade algerna i blöt i en kastrull.
2. Koka algerna enligt anvisning på paketet. Häll av allt vatten.
3. Rosta sesamfrön lätt i en torr gjutjärnspanna.
4. Stöt sesamfrö och salt i en mortel.
5. Skala och riv morötterna
6. Blanda morötter, alger och sesamfrö i en salladsskål.
7. Häll över lite av dressingen och smaka av så att det inte blir för starkt.



3 kommentarer:

  1. Nu blev jag väldigt sugen på att läsa Ingo och Ginnys rike :) Ska kolla in dem.

    SvaraRadera
  2. Najs Julkalender! Vi tycker också mycket om havet (kan ha nåt att göra med att vi bor på kusten, och är på så sätt tvingade att gilla det...)
    Jag läste Ginnys Rike för lite mer än ett år sen, och tyckte inte så mycket om den. Kanske borde prova att läsa den på engelska...? Men jag älskar Den Mörka Materian av Philip Pullman! Har ni förresten läst hans Sally Lockhart Mysteries? Fantastiska böcker!
    //Alice

    SvaraRadera
  3. Havets Fångar är min favorit i Vargbröder! Den var minst förutsägbar. Sälschamanens relation till Torak var en chock!

    Ingo tycker jag om! Synd att den 4:e och sista delen inte verkar komma på svenska :(

    SvaraRadera