Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

onsdag 3 november 2010

TVILLINGRECENSION - Kram från Alice

Kram från Alice av Suzanne LaFleur 


KATJA
Jag tycker att den här boken var väldigt bra för att den har allt. Ibland är den så sorglig att man nästan börjar gråta och ibland är den lättsam och glad. 
Alice är elva år när hennes pappa och lillasyster dör i en bilolycka. Hennes mamma blir så ledsen att hon inte kan tänka, hon glömmer bort att hon fortfarande har Alice. Hon lämnar Alice ensam och åker iväg så långt hon kan komma. Alice får leva ensam tills hennes mormor får reda på vad som hänt, då tar hon med sig Alice hem till sig, och tar hand om henne. 
Där träffar hon Bridget som bor granne med Alices mormor, de har det roligt tillsammans.
Det här var en sådan bok som fastnar i huvudet och som man blir glad av även om den är sorglig ibland. Jag rekommenderar den starkt!


AGNES
Den här lässtunden, med den här boken, var som en karusell på tivoli. Allting var så sorgligt,glatt, skrattretande, ledsamt och roligt att man var tvungen att tänka efter en aning: Vad var det som hände?
Ändå var den här boken nästan den bästa bok jag läst. Det jag tycker mest om är själva huvudpersonen Alice. Jag kan aldrig känna att hon på något vis beter sig som mig, eller att hon tänker, tycker eller säger samma saker som mig. Hon är inte lik mig alls. Ändå gillar jag henne enormt. Egentligen är hon nog som en vanlig elvaåring, bortsett från det att hon förlorat två familjemedlemmar och att hennes mamma försvunnit en tid. Men jag kan aldrig känna att hon är "vanlig". Jag tycker att boken ger ifrån sig något slags lugn och den är väldigt härlig att läsa. Allting som man märker på det där tivolit är något som gör boken till boken. Det behövs för att man ska kunna läsa den och känna stillsam glädje. Så om du någon gång ska gå på tivoli i böckernas värld, ska du besöka tivolit vid namn: Kram från Alice.
Boken handlar om en flicka som heter Alice. Hon bor i en stad i USA. Hon har förlorat nästan allt som hon har att förlora. Sin pappa och sin lillasyster Savannah. Mamman tappar kontrollen över sig själv och glömmer bort nästan allt, inte minst: Alice. Hon kör bort från henne och Alice lämnas ensam. I en vecka får hon ta hand om sig själv. Äta kex med ost och handla några konservburkar. Sedan kommer hennes mormor och tar med henne hem till sig. Alice får det bra förutom att hennes mamma aldrig hör av sig. Hon får en vän som heter Bridget och hon börjar i skolan igen. Där träffar hon kuratorn Amy som hon får tala med varje vecka. Alice får uppleva otroliga händelser. En dag händer något fantastiskt...
Jag rekommenderar den här boken till alla som gillar storslagna berättelser som har allt man kan önska. Allt från roliga rullskridsko turer till sorgliga tankar och en mycket, mycket speciell huvudperson. Som man både kan ogilla och gilla. Den här boken passar alla, i alla åldrar.
Läs den här boken!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar