Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

torsdag 18 november 2010

INTERNATIONELLA LÄSDAGEN 18 november

Torsdagen den 18 november är det internationella läsdagen. 
I skolan fick vi en uppgift. Skriv ett boktips. Så det gjorde vi och resten av klassen också. Vi fick bland annat höra om Bläckhjärta av Cornelia Funke, Emily av Lucy  Maud Montgomery, Den trettonde gästen av Martin Widmark och många fler böcker. 
Här är boktipsen som vi skrev:


AGNES
Fyren och stjärnorna av Annika och Per Thor.


Blenda och Erik bor tillsammans med sin mamma Tora i Haga. De lever fattigt i en trång lägenhet. Deras pappa är försvunnen sedan sju år tillbaka  och var han är någonstans är en gåta. En dag får den lilla familjen besök. Utanför ytterdörren står en man som säger att de ska få det bättre. Tora blir förtjust i mannen som arbetar som fyrvaktare ute på en ö, så efter ett tag beslutar hon att de ska flytta ut till honom. Men sedan upptäcker Blenda att fyrvaktaren minst av allt är snäll...
Den här boken var väldigt fint skriven. Jag tyckte om huvudpersonerna, särskilt Erik. Det var mysigt att läsa om honom när han tog hand om sin mås. Boken innehåller allt man kan önska sig av en bok.
Läs!


AGNES
Guldkompassen- Den mörka materian av Philip Pullman.


Lyra är en lycklig flicka som lever sitt liv på Jordan College i Oxford.På dagarna leker hon de allra livligaste lekarna tillsammans med sina vänner. En dag vänds hennes liv helt upp och ner. Till en början kommer hennes farbror, Lord Asriel och berättar historier om Norden. Samtidigt försvinner barn från staden, bland dem hennes vän Roger kökspojken. Hon beger sig iväg för att söka efter honom och till sin hjälp har hon alethiometern som hon fått av rektorn på Jordan. Lyra hamnar i ett spännande äventyr som leder henne rakt in i ett mysterium...
Det här var en bok som jag aldrig sett maken till förut. Jag älskar själva världen som Lyra lever i. Bland daimoner, Zigenare och riktigt, riktigt kusliga människor. Det blir mycket mer spännande att läsa om när Lyra träffar nya personer eftersom de alltid har en daimon med  sig.




KATJA
Agnes Cecilia – en sällsam historia av Maria Gripe

När Nora flyttar märker hon att den nya lägenheten är väldigt speciell. När hon är i sitt rum hör hon plötsligt steg precis utanför dörren och den gamla söndriga klockan börjar oväntat gå baklänges! Men det står ingen utanför dörren, ändå är Nora säker på att det var någon där. Någon försöker få kontakt med Nora, någon från en annan tid…
Jag blev helt gripen när jag läste den här boken, jag fastnade direkt för Maria Gripes sätt att skriva.  Den är väldigt spännande och lite mystisk. Det är lätt att leva sig in i boken. När jag väl hade börjat läsa var det svårt att lägga ifrån sig den.



2 kommentarer:

  1. Varför visste jag inte om det här? Kan man undra. Kul med boktipsen ska prova läsa dom.

    Ps. lägg gärna in bilder på böckerna ni läser, det blir roligare då.
    Ps2. Jag tar bilder från google, tar alltså inte sk
    jälv bilder ;) Fast jag ska nog börja göra det.
    Ps3. Er bakgrundsbild är supersnygg!

    SvaraRadera
  2. Så sant, Maria Gripe är en av Sveriges bästa ungdomsförfattare och Philip Pullman en av världens. Tycker jag personligen. Men när jag var elva läste jag bara Harry Potter. >_<"

    Lyra

    SvaraRadera