Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

tisdag 23 november 2010

AGNES RECENSERAR - Godnatt Mister Tom

Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian

Jag har hört mycket om den här boken förut. Men det var bara något som svävade frånvarande i mina öron. Jag hade inte riktigt väntat mig det här. Jag blev lite förvånad. Det jag tyckte var speciellt med den här boken var de plötsliga händelserna. Jag är van vid handlingar som är lätta att kunna förutspå och vissa brukar inte gå över gränserna. Det här var verkligen annorlunda. En av huvudpersonerna, Willie, liknar lite Kalle Spann i Kalle och choklad fabriken. Båda är så ynkliga, försiktiga och beter sig på ett lugnt sätt. Jag gillade honom, men speciellt Mister Tom. Han var Willies motsatts. Det jag gillade mest hos honom var hans sätt att bete sig. Det här var en bok som gick över min förväntan. Mysig, med sina hemska och sorgliga stunder. Helt enkelt en bok som är värd att läsa!

Den lilla pojken Willie är åtta- nästan nio år men kort och spinkig för sin ålder. Hans mamma slår honom när han är elak tills han får blåmärken och sår. Han skickas under kriget till byn Weirwold, som ligger ute på landet. Där får han bo hos den snälle Mister Tom som lever med sin hund Sammy i ett hus vid en kyrkogård. Hos Tom får Willie ett nytt liv med vänlighet, vänner, värme och oförglömliga födelsedagar. Dessutom hittar han ett fritids intresse, teckna och måla. Willie tecknar bilder som häpnar.

Men en dag kallar Willies mamma på honom. Hon säger att hon är sjuk och vill gärna ha hem honom.  Han åker bort från sina vänner tvillingarna Ginnie och Carrie, George, Lucy och sin bästa vän Zach. Dessutom Mister Tom och alla andra snälla i byn. En lång tid går medan Willie fortfarande är kvar hos sin mamma och ingen hör någonting av honom. Så en dag besluter Mister Tom att åka till staden, där kriget hotar dem och leta rätt på honom…

Jag vill rekommendera den här boken till dem som gillar fängslande och gripande historier med en hel del sorgliga händelser och en hel del skrattretande. Passar för alla. Liten som stor, gammal som ung. Vem som helst kan ta sig an att läsa Godnatt Mister Tom!

3 kommentarer:

  1. Jag såg den här på skolan och kom ihåg eran reccension, ska absolut läsa:D

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg blogg! Älskar den boken :D

    SvaraRadera
  3. Åh, jag älskar den där boken! <3

    SvaraRadera