Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

tisdag 9 november 2010

SÖNDAGSENKÄT - TVILLINGVERSIONEN

Nu har även vi svarat på den populära söndagsenkäten om läsvanor - del 1. Den hittade vi på bokbabbel.blogspot.com. Om du vill veta vad två elvaåringar svarar på bokfrågorna så kan du läsa här.


1. Favoritbok i barndomen?
Agnes: När jag var riktigt liten älskade jag Gittan- böckerna och Knacka på. De böckerna hade väldigt fina bilder, särskilt knacka på. Där fick man knacka på olika dörrar och sedan bläddra fram till ett rum där det satt olika djur som igelkottar i ett rum. När jag var lite äldre blev jag otroligt förtjust i en bok som hette Silke. 
Katja: Zäta och sjukhusets mörka hemlighet av Elsie Petrén.
2. Vad läser du just nu?
Agnes: Den skarpa eggen av Philip Pullman, Vargbröder del 3 av Michelle Paver och sju timmar till midnatt av Michael Ende.
Katja: Maria Gripes Agnes Cecilia 
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Agnes: En lättläst bok av Petter Lidbeck som heter Världens elakaste fröken.
Katja:. Ingen just nu
4. Dålig bokvana?
Agnes: Bli för intresserad av en bok att jag glömmer att läsa en annan som jag håller på med.
Katja: Vika sidorna i stället för att lägga bokmärke
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Agnes: Den åttonde flickan av Monica Hughes 
Katja: Maria Gripes Skuggserien och Agnes Cecilia bland annat.
6. Har du en läsplatta?
Agnes: Nej. jag vet inte om det är praktiskt och kul eftersom jag aldrig provat.
Katja: Nej!
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Agnes: Flera på en gång. Oftast kan det bli så att jag läser sådär tre i taget och att jag läser ut den tredje innan jag ens har kommit till mitten av den första.
Katja: För det mesta ungefär två åt gången.
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Agnes: Inte ännu
Katja: Nej jag läser lika mycket.
9. Sämsta boken du läst i år?
Agnes: Det gula mysteriet - kanske
Katja: Ingen
10. Bästa boken du läst i år?
Agnes: Guld kompassen av Philip Pullman, Vargbröder 1 av Michelle Paver och Fyren och Stjärnorna av Annika Thor.
Katja: En ö i havet av Annika Thor.
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Agnes: Jag provar ganska ofta nyare sorts böcker. Allt från fantasy, facklitteratur, vänskapsböcker, mammas gamla böcker, deckare till Mumintrollen. 
Katja:  Ganska ofta.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Agnes: Något som liknar Annika Thors böcker.
Katja: Maria Gripe just nu.
13. Kan du läsa på bussen?
Agnes: Japp. Jag har  inget problem med åksjuka.
Katja: Vet inte har aldrig prövat
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Agnes: I våran lurviga snurrfåtölj med vitt, riktigt fårskinn. I bilen och i sängen på kvällen med Zazza familjen. Det är mina gosedjurshundar. 
Katja: Framför brasan
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Agnes: Jag brukar låna ut böcker till Katja och kompisar. Jag tycker att det är viktigt att skriva vem boken tillhör innan man lånar ut den. Om den inte kommer tillbaka  efter högst en månad eller liknande säger jag ifrån.
Katja: Då får man aldrig tillbaka dem.. Men jag lånar ut ändå!
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Agnes: oftast inte men ibland, i lite mindre fina exemplar kan det hända.
Katja: Ja det gör jag verkligen.
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Agnes: NEEEEEEJ, man förstör böckerna.
Katja: Kan hända nån gång.
18. I studierelaterade böcker då?
Agnes: Nej, vi går i en Waldorfskola och vi får inga egna böcker.
Katja: 
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Agnes: Svenska
Katja: Svenska
20. Vad får dig att älska en bok?
Agnes: Att man blir uppslukad av den och kan leva sig in i den.
Katja: Att historien är bra
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Agnes: En bra bok som jag just har läst och har aktuell.
Katja: Att den är bra såklart!
22. Favoritgenre?
Agnes: Fantasi men också mycket annat.
Katja: Fantasy 
23. Genre du sällan läser?
Agnes: Action och tonårsböcker
Katja: Manga 
24. Favoritbiografi?
Agnes:Anne Franks dagbok. Hanas resväska.
Katja: Inte läst nån tror jag
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Agnes: Hur man gör en egen film.
Katja: Nääää.


9 kommentarer:

  1. här var det dubbelt upp med svaren, kul!

    SvaraRadera
  2. men gud, vad roligt att läsa! Ni läser rätt avancerade böcker för att avra 11 år!=) Kul att ni gillar många jag gillar också som Maria Gripe och Philip Pullman!

    SvaraRadera
  3. Jag har själv tvillingdöttrar - en av dem heter faktiskt Agnes! - och älskar att läsa, så jag blev alldeles varm i hjärtat av att titta in på er fina blogg. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  4. Jag ska läsa Anne Franks dagbok! Jag håller på att läsa "Skuggan över stenbänken" av Maria Gripe.

    SvaraRadera
  5. Jag läste också väldigt mycket Maria Gripe när jag var elva, vad bra hon är! Kul att läsa era dubbla svar!

    SvaraRadera
  6. Kul :D
    Läs mina svar på www.bokvarg,blogspot.com
    under etiketten "enkäter och sånt"

    SvaraRadera
  7. Hej! Ni har fått en award av mig på min blogg!

    SvaraRadera
  8. SV: Guldkompassen låtar intressant, längtar tills jag får läsa den :)

    SvaraRadera