Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

söndag 17 oktober 2010

TVILLINGRECENSION - Semlan och Gordon Kärlek kyssar och rekord

Semlan och Gordon Kärlek kyssar och rekord av Moni Nilsson

AGNES

Min syster fick den här boken i födelsedags present. Direkt efter att hon läst ut den tog jag den ifrån henne. Jag gillar verkligen att läsa om Semlan. Vissa saker i boken får jag lust att göra. Som att leta parallellvärldar eller skriva listor. Boken är fruktansvärt rolig även fast den är lite väl snuskig ibland. Jag tycker det är kul att det händer mycket oväntade saker. Det gör att man inte vill sluta läsa. En annan bra sak är att man förstår vad som händer hela tiden. Moni Nilsson förklarar utan att använda krångliga ord. Jag tycker den här boken passar för både äldre och yngre. Yngre därför att den är lättläst och äldre för att Semlan är äldre. Jag älskar den här boken!

Semlan är tolv år. När hon fyller tretton är hon tonåring. Inte längre ett barn. Ändå är hon den obegripliga i klassen, men inte tönten. Tönten är hennes bästa vän Gordon. Gordon är världens bästa vän. Semlan och Gordon ska ta världsrekord i kyssning. Fast Gordon är hennes bästa vän är hon kär i Lino. Han går i Semlans klass. Lino har varit i Kuba över sommarlovet men har skickat ett vykort till Semlan. Hon tycker att Lino är en gäckande skugga.
Gordon fyller år två dagar innan Semlan. Han kliver ur barndomslandet innan henne. På Semlans födelsedag kommer en oväntad gäst. I alla fall för alla de andra gästerna…
Om du vill ha en bok som du kan skratta åt, bli glad åt och bli pirrig i magen åt så ska du läsa Semlan och Gordon -  kärlek, kyssar och rekord.


KATJA
Den här boken är den tredje i serien. Den är rolig och minst av allt sorglig. Jag tyckte att den här boken var bra för att hon skriver om en helt vanlig tjej så inlevelserikt. Hon skriver om allt som Semlan och Gordon är med om så detaljerat. Det är det som gör den här boken så bra!
Semlan är tolv år, snart tretton. Hennes bästa vän är Gordon, och med honom är det aldrig tråkigt. Semlan fyller tretton år och har länge önskat sig en åsna, och Gordon uppfyller hennes önskan. Semlan får en åsna. De ska försöka ta kyssrekord i slutet av sommaren, hur mycket folk som helst kommer för att titta på.
Jag rekommenderar den här boken till de flesta, även dem som inte tycker särskilt mycket om att sitta med nosen i en bok, den tar väldigt fort slut och är lätt att läsa.

Boken är den tredje i en serie.
Del ett heter Semlan och Gordon – pappan med de stora skorna
Del två heter Semlan och Gordon – sommar och hemliga härlighet


1 kommentar:

  1. Hej Agnes och Katia! Jag har verkligen haft jätteroligt när jag har läst era recensioner. Ni har så bra synpunkter och jag får verkligen lust att läsa de böcker ni skriver om. Den enda jag har läst tidigare är En ö i havet. Den tycker jag mycket om.
    Nu har jag skickat länken till er blogg till Alva och Clara och Erica, mina barnbarn. (Alva och Clara har ni träffat.) Hoppas att dom skriver några kommentarer till er.
    Lycka till med er blogg. Den är jättebra!
    Hälsningar från Elisabet - er mammas gamla vän

    SvaraRadera