Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

söndag 28 augusti 2011

KATJA RECENSERAR - Cirkusflickan








Cirkusflickan av Camilla Lagerqvist
Den här boken var väldigt bra, men jag kände inte att den riktigt kom igång förrän den var slut. Den var annorlunda på ett bra sätt och var enkel att läsa, det hände någonting nästan hela tiden, så man var definitivt inte uttråkad! Den kunde vara sorglig, rolig och ibland spännande, så jag rekommenderar verkligen boken, även om den inte var den bästa bok jag läst! 


Ellen är sex år när hennes mamma säljer henne till en cirkus, för att få en varm kappa och handskar i skinn. Det är i alla fall vad hon har fått höra. Hon får en hård och tuff uppväxt på cirkusen, där ingen tycks bry sig om henne. Ellen tror att hennes mamma inte bryr sig om henne, hon har inte skickat ett endaste brev! Cirkusdirektören Madam Zenita, har gömt alla brev från Ellens mamma i en låda. Hon får uppleva äventyr på cirkusen, vissa bra och vissa hemska. Hon utvecklas till en riktigt duktig lindansös och cirkusen får fler besökare på grund av Ellen! Därför får hon stryk av Madam Zenita om hon någon gång gjorde fel. Hon gömde saknaden efter  sin mamma inom sig. Ellen får en vän på cirkusen, När Welda börjar, får hennes liv en ljuspunkt.

Man känner att boken inte bara var hemsk, utan att Ellen faktiskt hade det bra på cirkusen ibland, hon var inte olycklig även om man skulle kunna tro det. Det var det som gjorde boken riktigt, riktigt bra! Olyckliga böcker som bara är sorgliga hela tiden är inte min stil! Jag fastnade i boken och läste den väldigt snabbt, för den var verkligen inte seg och svår att förstå, det var en fängslande handling och jag gillade den starkt, men som sagt, inte den bästa bok jag läst, men jag gillar nästan alla böcker! ;) Det var en bok som alla borde läsa för jag tror att den passar dem flesta, så sätt igång och stoppa nosen i denna bok!


5 kommentarer:

  1. Den verkar väldigt bra, funderade själv på att läsa den innan. Har saknat era inlägg, så skriv, skriv, skriv! Gå gärna in på min blogg

    http://www.lillamysblogg.blogspot.com

    Massa kramar till er båda/Mumin

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Vilken trevlig blogg ni har, tjejer!
    Jag är imponerad på hur duktiga ni är på
    att sammanfatta era texter.
    Varma hälsningar

    SvaraRadera
  3. Ny recension på gång?:)
    //Moa

    SvaraRadera