Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

torsdag 23 juni 2011

Svar till frågestunden!

Hej hej!
Nu hade vi tänkt att svara på de fyra frågorna som vi fick i vår frågestund. Det tog ett litet tag det här, ursäkta för det! Men nu är det i alla fall dags att få skriva lite svar. Tack så hemskt mycket till alla som skrev en fråga till oss!
Svar till Moa:
Hur ser eran lista på de fem bästa länderna förutom Sverige ut?
Agnes: Hej Moa!
det är en svår fråga, jag gillar så många olika länder! Men Italien är ju det land som vi senast var i och som vi har varit i en annan gång dessutom. Det är ett såå underbart land med en massa olivträd, åsnor och vallmo! Frankrike är en helt annan grej, kan man säga. Men det var minst lika härligt där som i Italien. Här är i alla fall listan:
1. ITALIEN!
2. Frankrike
3. Spanien
4. Tyskland
5. Danmark
Katja: Hejsan Moa!
Alltså, jag vet inte riktigt, men jag gillade Italien väldigt mycket, maten var såå god! Det fanns många intressanta gamla saker från romarriket också! Jag har aldrig varit i England, men skulle såå gärna åka dit! Jag måste nästan erkänna att min lista ser likadan ut som Agnes...
Svar till Alice:
Vad gör en bok riktigt bra enligt er?
Agnes: Hej Alice!
En bra bok ska förstås ha en gripande, spännande och intressant handling som ska hålla hela vägen till slutet. Den mest perfekta boken ska inte vara förutsägbar eller ha en handling som man förstår direkt. Slutet är förstås viktigt, det måste antingen matcha perfekt med mitten och början eller vara lite hemligt sådär. Men för ett hemligt slut behövs också en fortsättning. Egentligen tänker jag inte direkt: " Å, den här boken hade ett perfekt slut!" utan jag ser nog mer på helheten. Om en bok är bra, med andra ord att den håller hela vägen, är spännande, vacker, sorglig och fängslande på en och samma gång, att den drar en med ut på vilda äventyr eller lugna stunder, då har man läst en bok som är sprillans tip-top. Så enligt mig gör helheten en bok riktigt bra, det är roligt om handlingen börjar på ett sätt och slutar på ett annat sätt. Det gör att boken blir lite originell och det är kul! Några böcker som har hållit hela vägen och som helt enkelt har varit perfekta är Ingo av Helen Dunmore och Spelkortsmysteriet av Jostein Gaarder. Dessa böcker har en väldigt bra grundtanke, som smittar av sig och gör böckerna till två underverk!
Katja: Hejsan!
Jag gillar böcker som är glada, för man känner själv hur man blir på bra humör av att läsa sådana böcker.  
Om en bok bara är sorglig och deprimerad, tycker jag att det är rätt jobbigt att läsa om, men sådana böcker är också väldigt bra ibland, det beror nog mest på hur författaren skriver. En bra bok ska också vara spännande, så att det aldrig blir tråkigt att läsa! Det är roligt att läsa fantasy, men jag gillar även böcker som handlar om verkligheten. Så lite fantasy är alltid roligt! En bra bok ska innehålla lite av varje tycker jag!
Svar till Anonym:
När startade ni denna bokbloggen?
Agnes: Vi startade Tvillingarnas bokbuffé  för mindre än ett år sedan. Det första inlägget vi skrev, som var ett "Välkommen" inlägg och det är gjort Fredagen den 15:E Oktober 2010. Det känns som vi har haft bloggen längre än vi egentligen har haft den, i alla fall ett år! (: Om du gillar att läsa kan jag verkligen tipsa dig om att starta en bokblogg, man lär sig mycket av det. Recensionerna utvecklas och språket blir mer flytande ju mer vi håller på.
Katja:
Jag kan bara instämma! :)
Svat till Clara:
Vilken författare skulle ni vilja träffa, om ni hade möjlighet att välja en var?
Vilken karaktär liknar ni mest?
Agnes: Hej Clara!
På frågan om vilken författare vi skulle vilja träffa så har jag många svar. Vilken plåga att bara få välja EN enda! Det finns så många bra författare som jag verkligen skulle vilja träffa, men en som jag velat prata med är Philip Pullman, författare till bla. Den mörka Materian triologin (Guldkompassen, Den skarpa eggen och Bärnstenskikaren) Ginnys rike och Den tatuerade fjärilen. Min absoluta favoritbok är Guldkompassen, den har verkligen allt! Jag var helt häpen när jag läst ut den första gången, jag satt bara och gapade så bra den var. Så honom skulle jag vilja träffa och om jag gör det lovar jag att lägga ut intervjun på bloggen! (;) En annan författare som skriver fantastiska böcker (och som jag skulle vilja träffa) är Annika Thor. På din andra fråga var jag tvungen att tänka efter innan jag kunde svara. Men efter en titt i bokhyllan kom jag på att jag var rätt lik Lotta i DubbelLotta av Erich Kästner. Jag tyckte först att jag var lik henne till utseendet, alltså beskrivningen av utseendet, men sedan kom jag på att jag var lik henne till sättet också. En annan karaktär som jag egentligen inte tycker att jag liknar så värst mycket, men som beter sig som mig och kan säga samma saker som mig är Liesel i Boktjuven av Markus Zusak. Ibland har jag lust att vara lite mer som Liesel, eftersom hon är mycket mer busig än vad jag är. Det känns som jag är en aning lyckligt lottad att jag lever här och nu och inte under andra världskriget, som Liesel gör.
Katja: Åhh, det finns så otroligt många! Men jag måste säga att J.K Rowling som har skrivit Harry Potter- serien skulle jag verkligen vilja träffa. Hon har så otroligt bra fantasi! Men Philip Pullman som har skrivit min absoluta favoritbok "Ginnys rike" Går inte att slå!
Vilken karaktär jag liknar mest... hmm, oj vad svår fråga! :) Men Hermione i Harry Potter är jag nog faktiskt ganska lik på insidan! :)
Till Clara: Vad roligt att du tycker om vår blogg, det är alltid lika roligt att höra! Men vi kan inte hitta din blogg, hur är adressen? Den skulle vara spännande att spana in (:

Det var alla frågorna och svaren!
Kram från Agnes och Katja

5 kommentarer:

  1. Adressen till min blogg:

    http://bokclara.blogspot.com/

    Vilka bra svar ni har skrivit!
    Ha en underbar sommar :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jättebra svar! :)

    SvaraRadera
  3. Håller med er, att man utvecklar språket när man har en bokblogg!

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag skulle vilja mejla er, men hittar ingen mejladress. Om ni vill så skulle ni kunna mejla mig på bokclara@hotmail.com så får vi kontakt. Det gäller ett "projekt" där jag vill "intervjua" bokbloggare som bloggar om ungdomsböcker!

    :D

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Kommer ni skriva något nytt inlägg snart?

    SvaraRadera