Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

söndag 23 januari 2011

AGNES RECENSERAR - Min typ brorsa

Min typ brorsa av Johanna Lindbäck
Jag gillar inte typiska tonårsböcker, fulla med problem, trassel och osmarta huvudroller. Jag hade trott att den här boken skulle vara en sådan bok, men det var den inte och jag blev förvånad över hur bra den passade mig! Jag blev så uppslukad av historien att jag av ren spänning bläddrade vidare. jag tycker att karaktärerna, inte minst Nina och Daniel kändes ovanligt verkliga och det var nästan som om jag satt där, på Daniels säng med franska boken uppslagen i knät eller  kom gående med Nina och Manda genom skolans korridorer. Författaren fångade de allra värsta ögonblicken med de allra värsta orden och de allra mest romantiska ögonblicken med de allra mest romantiska orden och det ledde till att jag inte kunde sluta läsa!  Jag tyckte att vissa stunder i boken boken påminde lite om vad jag varit med om och vad jag hade tänkt och det gjorde det hela ännu mer verkligt.  Det här var en händelserik tonårsbok som jag hade svårt att lägga ifrån mig och som fick mig att tänka på verkligheten. 


Det blir ingen dundersuccé när Nina hör att hon och mamma ska fira nyår i Luleå med mammas nya internet-kille och hans två söner. Men efter en hel del övertygelse från mamma så åker hon med. Det är ju trots allt hennes, snälla men förälskade mamma som ska bli lycklig. Nina lär känna internet-killens två söner och tycker om dem. Hon och den yngsta sonen, Daniel, börjar på samma gymnasieskola i samma klass och saker börjar förändras mellan dem. Nu är det inte bara mamma och internet-killen som är så förälskade i varandra att dem nästan svimmar, nu är även Nina och Daniel det...


Det här var en riktigt fullträff! Skriven ur två personers perspektiv, med händelser som man tyckte så mycket om att man läste om dem, om vänner och kärleken, om fem personer som lever ihop i samma hus och med ord som man nästan började gråta av när man läste dem, borde den här boken få heta Sveriges bästa ungdomsbok. Jag rekommenderar den främst till dem som vill läsa något nytt men spännande. Det här var en bok som innehöll glädje, sorg, lycka och låtsassyskon men framförallt: Kärlek. Varsågod och läs!



11 kommentarer:

  1. Som du skriver det låter det som en riktigt bra bok! Nu blev jag supersugen på att läsa den!
    Förresten så läser jag en av Johanna Lindbäck's böcker just nu, "Saker som aldrig händer". Har du läst den?

    SvaraRadera
  2. Nej..det har jag inte, men jag har Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck i min bokhög. Har du läst den?

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag bara undrar, blev er klass uttagen till "Vi i femman"? (För ni går väl i femman?)

    SvaraRadera
  4. SV: Jaa, det var nog därför jag blev lite nyfiken på boken och för den ska sändas i TV. Min typ brorsa är jätte bra och tack förresten :D

    SvaraRadera
  5. Har tänkt på om jag ska läsa den här nu ett tag och nu vill jag värkligen läsa den. den kan ju inte vara dålig verkar det som?:)

    sv:Jag är 13 år, hurså?:)

    SvaraRadera
  6. heeej ni är bäst ;)

    SvaraRadera
  7. Hej Agnes & Katja!
    Eran blogg är verkligen jättefin! Ni skriver jättefint, och era bilder är så fina!!!
    //Moa(=

    SvaraRadera
  8. Jag har gett er en award för er superfina blogg! Läs mer inne hos mig :)

    SvaraRadera
  9. Hej, hej!
    Katja, har du gjort en till blogg?
    Vad är det för slags blogg??? //Moa

    SvaraRadera
  10. Hejsvejs! Ni skriver verkligen jättebra! Jag tycker verkligen om er blogg, som många andra också verkar göra!!!
    Kram från Anna:)

    SvaraRadera