Välkommen hit!

Välkommen hit! Här serverar vi många läckerheter från böckernas värld. Eftersom vi är två finns det ibland två recensioner av samma bok. Då är rubriken Tvillingrecension. Vi har inte läst varandras recension när vi skrivit dem.

lördag 16 oktober 2010

TVILLINGRECENSION - En ö i havet

En ö i havet av Annika Thor

KATJA
Det här är några av de bästa böckerna jag läst, jag kunde inte sluta läsa när jag öppnade första sidan i första boken som heter En ö i havet. Bokserien som har fyra delar är inte så ny, men helt fantastisk.
Steffi och Nelli kommer från Wien och flyr till Sverige undan nazisterna.  De får bo på en ö i havet där ingen pratar tyska.  Ingenting blir som de tänkt sig - inga palmer, inget turkosblått vatten, bara hav och sten. Här, vid världens ände ska de bo.
Deras föräldrar är kvar i Wien och saknaden efter dem är enorm. Steffi som är tolv år, lovade sina föräldrar innan dem reste att ta hand om sin lillasyster Nelli. De är mer ensamma än någonsin.

Böckerna är bra för att de är så annorlunda och gripande, speciellt den första. Jag rekommenderar verkligen den här boken, den passar alla.
LÄS DEN!


AGNES

Jag såg filmen – sedan läste jag boken. Jag tycker det känns som ett vanligt tema med krig, nazister och andra världskriget. Men Annica Thor har gjort allting till ett originellt litet paket. Med två systrar som paketsnöre och att de kommer till Göteborg som etikett.
En ö i havet handlar två systrar som heter Steffi och Nelli. De bor i Tyskland under andra världskriget. Det blir farligt att leva bland bomber och Hitler, så deras föräldrar bestämmer sig för att skicka dem till Sverige. På en avlägsen plats, en ö i Göteborgs skärgård ska de bo. De hamnar hos varsin fosterfamilj och bor grannar. Steffi bor hos Tant Märta och hennes man som jobbar som fiskare ute på havet. Nelli bor hos Tant Alma och hennes man och två barn. Steffi längtar efter sina föräldrar och skriver brev. Hon börjar i skolan och i pingstkyrkan. Fast hon är jude. En dag bestämmer hon sig för att gå ut och söka efter dem…
Jag rekommenderar den här boken och efterföljarna till ALLA

Boken är den första i en serie och de andra böckerna är:
Näckrosdammen
Havets djup
Öppet hav


1 kommentar:

  1. Jag har sett serien, och vi läser den i skolan. Boken är verkligen jättebra! Och ni, Agnes och Katja, ni har en jättebra blogg!

    SvaraRadera